Perlaksanaan Undang-undang Pastikan Kehidupan Tersusun
Undang-undang di cipta untuk menjadikan kehidupan manusia
sentiasa dalam keadaan tersusun dan sistematik. Di ciptakan undang-undang jalan
raya, pusat pengajian, perniagaan, hiburan, jabatan awam dan swasta adalah
untuk mencorakkan system kehidupan yang stabil.
Namun segala undang-undang ini tidak memadai untuk memdidik
tabiat manusia yg gemar malanggar peraturan yang di tetapkan. Segala
undang-undang di cipta tidak mencapai matlamat secara menyeluruh kerana ia
bersifat luaran semata-mata tanpa didikkan dalaman.
Undang-undang ini hanya berperanan kepada masyarakat umum
sahaja, manakala peranan individu penting utk merealisasikannya. Kita mendapati
kekuatan yang ada hanyalah hukuman yang di kenakan kepada pesalah berdasarkan
system keadilan yang sedia ada.
Bagi mereka yang bebas daripada kesalahan, tidak mendapat
apa-apa ganjaran di dunia. Apa yang perlu adalah wujudnya kefahaman bahawa
mereka akan tetap mendapat ganjaran di akhirat.
Syiekh Jamaluddin Al-Afghani berkata, “Tidak cukup untuk
kita menghukum pesalah semata-mata kerana di sana masaih ada yang rosak dalaman
mereka sehingga sanggup menipu, melakukan maksiat, hasad dengki, penganiayaan
dan banyak kerosakkan di muka bumi ini. Terkadang ia tidak dapat di kesan dan
mereka terselamat daripada hukuman dunia.”
Dr. Abdullah Darraz dalam bukunya ADDIN menyebut. “Tiada
kehidupan dalam mesyarakat yang hanya menumpukan kebaikkan pada zahir tanpa
menghiraukan urusan jiwa yg tersembunyi.”
Allah SWT berfirman.
“Mereka hanya mengetahui perkara zahir
yang nyata daripada kehidupan dunia dan mereka tidak pernah ingat hendak
mengambil tahu mengenai hari akhirat.” – Surah Ar-rum ayat 7.
Ini contoh mereka yang hanya memandang dari sudut duniawi
semata-mata tanpa melihat ganjaran pahala yang di sediakan Allah SWT. Sifat ini
hanya akan merugikan seseorang kerana habuan dunia yang hanyalah bersifat sementara.
Imam Ghazali meletakkan empat asas utama sifat mulia di sisi
Allah SWT iaitu;
1 1. Kebijaksanaan yang dapat membezakan benar dan
salah
2 2. Keberanian menahan atau mengarahkan kemarahan
dengan menggunakan akal
3 3. Kebersihan jiwa bagi menahan keinginan menahan
syahwat dengan mendidiknya untuk tunduk kepada akal dan syarak.
4 4. Keadilan iaitu kekuatan jiwa yang boleh
mengatasi sifat marah dan keinginan syahwat lalu membimbingnya kearah
kebijaksanaan.
Rasulullah SAW
bersabda, “Siapa yang kasihkan dunia,
maka dia membahayakan akhiratnya dan siapa yang kasihkan akhiratnya maka dia
membahayakan dunianya. Justeru itu, ingatlah utamakan sesuatu yang
kekal(akhirat) daripada yang akan rosak binasa(dunia)”- Riwayat Ahmad bin Hakim
Jika di perhatikan maksud kasih di sini ialah cenderung dan
gemar terhadap dunia, bukanlah meninggalkan dunia secara keseluruhan kerana
kita di tuntut untuk mendapatkan kedua-duanya.
Firman Allah SWT,
“Katakanlah wahai Muhammad; Hai kaumku,
sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan yang sementara dan
sesungguhnya akhirat itulah negeri yang kekal.Barang siapa mengerjakan perbuatan
jahat, maka dia tidak akan dibalas melainkan sebanding dengan kejahatan itu.”
– Surah Ghafir, ayat 39 –
Hati dan jiwa dalaman adalah pusat yang mengerakkan tubuh
untuk melakukan kebaikkan. Hati adalah perkara yang utama untuk memperbaiki
akhlak manusia. Nabi SAW menganggapnya sebagai perkara utama dalam diri
manusia, jika ia baik, maka baiklah seluruh anggota manusia.
Allah SWT berfirman
bermaksud, “Sesungguhnya berjayalah
orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan
iman dan amal kebajikkan) . Dan sesungguhnya rugilah orang yang menjadikan
dirinya yg sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya” –
Surah Asy-Syams, ayat 9-10 -
Manusia bergerak melalui urusan dalaman jiwa berteraskan
agama yang mana terletaknya kekuatan sebenar. Kekuatan ini akan mencetuskan
disiplin kuat untuk melaksanakan undang-undang, seterusnya merealisasikan
matlamat di ciptakan undang-undang itu.
Undang-undang yang baik akan berkesan jika manusia bertindak
mengikut landasan agama. Iman al-Ghazali berkata, “Saya hairan dengan manusia
yang sangat mengutamakan kebersihan dan keindahan tubuh, sedangkan hatinya
tidak mereka bersihkan daripada kekotoran batin.”
Firman Allah SWT , “Demi diri manusia dan yang akan
menyempurnakan kejadiannya(dengan kelengkapan yang sesuai dengan
keadaannya. Serta mengilhamkannya(untuk
mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada
bertakwa. Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia
bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikkan) . Dan
sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yg sedia bersih itu susut
dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat/kejahatan)” – Surah asy-Syams, ayat 7-10 –
Tiada ulasan:
Catat Ulasan